Inloggen MijnLot

Inkomen aantonen? Dit zijn de documenten die we nodig hebben

Wil je een woning gaan kopen en dus ook een hypotheek afsluiten? Dan weet je vast dat er verschillende documenten nodig zijn om jouw inkomen aan te tonen. Zo zullen je hypotheekadviseur en notaris allerlei documenten van je opvragen. Sommige van deze stukken moet jij zelf opvragen bij bijvoorbeeld je werkgever of bank. Maar welke waren het ook alweer? Dat is afhankelijk van jouw persoonlijke situatie, type dienstverband en inkomen. We snappen dat het overweldigend kan zijn, maar geen zorgen! We hebben voor je op een rijtje gezet welke stukken nodig zijn om jouw woondroom waar te maken.

Eerst leggen we een aantal begrippen uit:

Werkgeversverklaring
Een werkgeversverklaring is een verklaring die je werkgever invult als je (bijvoorbeeld) een hypotheek wil afsluiten. We gebruiken dit document om vast te stellen wat je inkomen is en of je de maandlasten voor de hypotheek op basis daarvan kunt betalen.

Intentieverklaring
Een intentieverklaring is een onderdeel van je werkgeversverklaring. Deze kun je aanvragen als je geen vast contract hebt. Je werkgever geeft daarin aan van plan te zijn om je tijdelijke contract om te zetten in een vast contract. Let op: je werkgever is niet verplicht om de intentieverklaring in te vullen.

Perspectiefverklaring
Ben je een flexwerker? Dan kun je met de perspectiefverklaring een hypotheek aanvragen. In deze verklaring wordt gekeken naar jouw vooruitzicht op de arbeidsmarkt en wordt het voor jou makkelijker om een hypotheek aan te vragen. Je kunt deze verklaring alleen aanvragen bij een uitzendbureau wat in het register van Stichting Perspectiefverklaring staat. Het register kun je raadplegen op www.perspectiefverklaring.nl. Niet gecertificeerde uitzendbureaus kunnen een Perspectiefverklaring aanvragen via de Externe Perspectief Taxateur.

Mobiel Service Kleiner

Via de app documenten aanleveren

Lot werkt zo veel mogelijk digitaal. Met de Ockto app, waar jouw hypotheekadviseur jou voor kan uitnodigen, kan je eenvoudig een deel van de benodigde documenten aanleveren. Je hoeft alleen in te loggen en de rest gaat vanzelf!

Wanneer heb je welke documenten nodig?

Hopelijk heb je nu een duidelijk antwoord op de vraag ‘welke documenten moet ik aanleveren om mijn inkomen aan te tonen?’ Uiteraard kan je hypotheekadviseur je hier ook mee helpen.