Onderzoek van Lot Hypotheken* toont aan dat slechts 17% van haar klanten zelf actief het onderwerp woningverduurzaming aansnijdt tijdens een hypotheekadviestraject. Om de bewustwording bij huizenzoekers en -bezitters te vergroten en de drempel tot verduurzamen te verlagen, introduceert Lot vandaag een energiebespaartool op haar consumentenwebsite. De nieuwe tool geeft consumenten heel eenvoudig inzicht in de kostenbesparing die verduurzaming van de woning oplevert.

Energiebespaartool

Duurzaamheid behoort tot het fundament van Lot Hypotheken. Zo biedt de hypotheekaanbieder, sinds de start in 2020, alle klanten een gratis energiebespaarrapport en een duurzaamheidshypotheek waarmee tegen een lagere rente verduurzamingsoplossingen gefinancierd kunnen worden. Met de online energiebespaartool wordt hier een dienst aan toegevoegd. Een logische uitbreiding waarmee het inzicht al start aan het begin van de klantreis, als onderdeel van oriënterende berekeningen op de website. De consument krijgt met een paar kleine stappen een goed eerste beeld wat verduurzaming kan opleveren. Lot maakt hiervoor gebruik van de rekenkern van Figlo.

De tool geeft consumenten op een laagdrempelige manier inzicht. Saskia Buursink licht toe: “Door al aan het begin van de klantreis eenvoudig inzicht te bieden in wat verduurzaming financieel betekent, willen wij nog meer mensen in beweging krijgen. De energiebespaartool werkt simpel en is heel laagdrempelig. Door enkele gegevens in te voeren wordt al inzichtelijk wat energiebesparende maatregelen kosten en kunnen opleveren. We zetten de energiebesparing af tegen de lasten van de duurzaamheidshypotheek zodat de consument ziet wat onder aan de streep de besparing is.”

Onderzoek woningverduurzaming

Saskia Buursink: “We zien dat steeds meer consumenten aan verduurzamen denken en er ook toe over gaan. Toch toont ons onderzoek aan dat veel klanten (bijna 70%) nog niet goed weten wat precies de mogelijkheden zijn. Van de respondenten brengt slechts 17% het onderwerp zelf ter sprake tijdens een hypotheekadviesgesprek tegenover slechts 25% waar de adviseur het onderwerp benoemt. In bijna 60% van de situaties wordt het onderwerp dus helemaal niet besproken.

We hopen dat onze nieuwe energiebespaartool de drempel voor zowel adviseurs als consumenten verlaagt om hier wel over in gesprek te gaan. Consumenten kunnen zich via de tool zelf al meer voorbereiden op een dergelijk gesprek als ze een globaal idee hebben wat er mogelijk is. Ook voor de adviseur is het eenvoudig om samen met de klant de tool te doorlopen. We willen naar de situatie toe dat verduurzaming in alle gevallen met klanten wordt besproken.”

Samenwerking Figlo

Lot Hypotheken maakt gebruik van de rekenkern van Figlo. Figlo levert sinds 1996 moderne software die financieel inzicht en begrip op consumentenniveau ondersteunt. Door moderne productoplossingen is Figlo in staat om financiële professionals en hun klanten te helpen om hun financiële toekomst te begrijpen en te beïnvloeden. 

“We zijn blij met het prettige partnership met Figlo”, zegt Saskia Buursink. “Vanzelfsprekend omdat Figlo bekend staat als leverancier van software en rekenservices in het hypotheekdomein. Maar vooral ook omdat we beiden geloven in het veranderen en verduurzamen van de adviesmarkt.”

* In het 4e kwartaal 2021 heeft Lot Hypotheken onderzoek gedaan onder ruim 3.500 klanten (N> 500).